ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το 3ο Διεθνές Συνέδριο της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης «Ρωμηοσύνη» του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, που πραγματοποιήθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο του Ξενοδοχείου Azia Resort στην Πάφο την Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010. Θέμα του Συνεδρίου ήταν: «Κύπρος και Άγιοι Τόποι».
Το Συνέδριο τίμησαν με την παρουσία τους ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος Γ΄, ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος Β΄, ο Μητροπολίτης Πάφου κ.κ. Γεώργιος, ο Διαχειριστής της Μ.Κ.Ο. «Ρωμηοσύνη» κ. Πέτρος Κυριακίδης, αρκετοί Αρχιερείς και ιερείς, Πανεπιστημιακοί διδάσκαλοι και πλήθος προσκεκλημένων.
Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος Γ΄ στον εναρκτήριο λόγο, αφού ευχαρίστησε τους χορηγούς και τους διοργανωτές, τόνισε μεταξύ άλλων τους αγιογραφικούς και αγιοπατερικούς δεσμούς μεταξύ Κύπρου και Αγίων Τόπων, τους διαχρονικώς επιμαρτυρουμένους από την κοινή ιερά παράδοση των Αποστόλων. Συνέχισε λέγοντας: «Τα τέσσαρα κέρατα του Σταυρού του Γολγοθά επεκτεινόμενα επί των ορέων της Κύπρου, καθιστούν αυτήν και τον ευσεβή λαό αλλά και τη χαροποιό ανάσταση του καινού και κενού, της του Χριστού αναστάσεως Τάφου. Του Τάφου, εξ ου πήγασε η εν Χριστώ ζωοποιός και ενοποιός δύναμη της «Ρωμηοσύνης. Τούτου ένεκεν οι Άγιοι Τόποι με κέντρο την Ιερουσαλήμ θέτουν τη νήσο Κύπρο υπό την επιρροή αυτών, αναδεικνύοντες αυτή ως φορέα όλων των εκφάνσεων του πολυ-πολιτισμικού μεγέθους της Ρωμηοσύνης, του εκδηλουμένου θρησκευτικώς, κοινωνικώς, αλλά και πολιτικώς. Λέγομεν και πολιτικώς, διότι το κοινωνικοπολιτικό καθεστώς της Κύπρου, όπως προβάλλεται σήμερον, τελεί και πάλι υπό την άμεση ή έμμεση επιρροή του κοινωνικοπολιτικώς και εν προκειμένῳ θρησκευτικώς διαμορφουμένου μελλοντικού καθεστώτος των Αγίων Τόπων της Ιερουσαλήμ, της οποίας Ιερουσαλήμ το Ἑλληνορθόδοξο Πατριαρχείο, το γνωστό ως «Ρούμ Ορθοντόξ» αποτελεί τη Χριστιανική αυτής καρδιά, τη συνυπάρχουσα και αρμονικώς συλλειτουργούσα μετά των άλλων καρδιών, αυτής του Ισλάμ και του Ιουδαϊσμού».
Στη συνέχεια απηύθυνε χαιρετισμό ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου και Νέας Ιουστινιανής κ.κ. Χρυσόστομος, ο οποίος εξέφρασε τη χαρά του για τη διεξαγωγή του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης «Ρωμηοσύνη» του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων στην Κύπρο. Εξέφρασε την έμπρακτη αρωγή του και υποστήριξή του προς το θεάρεστο έργο του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, αποδίδοντας τα εύσημα στη Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Ρωμηοσύνη».
Στη συνέχεια έλαβε το λόγο ο Διαχειριστής της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης «Ρωμηοσύνη» του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων κ. Πέτρος Κυριακίδης, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε: «Η Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Ρωμηοσύνη» του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων δεν είναι μια παραεκκλησιαστική οργάνωση, ούτε εθνικιστική, αλλά μια ειρηνική Μη Κυβερνητική Οργάνωση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, που στηρίζει το έργο του. Το γεγονός ότι σήμερα διεξάγεται στην Κύπρο και συγκεκριμένα στην Πάφο το Συνέδριο αυτό είναι πολύ σημαντικό και σημαδιακό. Ας θυμηθούμε ότι πρώτος σταθμός της Ιεραποστολικής πορείας του Αποστόλου Παύλου μαζί με άλλους Αποστόλους ήταν η Κύπρος και μάλιστα η Ιεραποστολή του έφτασε όπως αναφέρει η ίδια η Αγία Γραφή μέχρι την Πάφο. Έχουμε λοιπόν το σύνδεσμο Ιεροσολύμων – Κύπρου. Ας θυμηθούμε και πάλι ότι το 326 η Αγία Ελένη μετά την εύρεση του Τιμίου Σταυρού ήρθε σαν ένα σταθμό προσκυνήματος στην Κύπρο. Επομένως έχουμε και δεύτερο σημείο της πρόνοιας του Θεού του συνδέσμου μεταξύ Ιεροσολύμων και Κύπρου. Τρίτον στη συνέχεια πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι ως μέλη της Αγιοταφιτικής Αδελφότητας προέρχονται από το νησί της Κύπρου και έχουν ενταχθεί στην Αγιοταφιτική Αδελφότητα για να υπηρετήσουν το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.
Ακολούθως ανέφερε ότι σκοπός του φορέα είναι η στήριξη του Πατριαρχείου στο συνολικό του έργο. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Είναι απαραίτητο να στηρίξουμε τα Πανάγια Προσκυνήματα τα οποία υπάρχουν στην Αγία Γη. Διότι πολλοί είναι εκείνοι που είναι έτοιμοι να αρπάξουν, να καταβροχθίσουν μέρη αυτών των Προσκυνημάτων εκεί πέρα. Επομένως είναι όλων μας ιερό καθήκον να τα στηρίζουμε, να τα συντηρούμε. Και να μην αφήσουμε ούτε ένα πετραδάκι να φύγει από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων. Δεύτερον θα πρέπει να υποστηρίζουμε την ιεραποστολική δραστηριότητα του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Τρίτο θα πρέπει να υποστηρίζουμε το φιλανθρωπικό του έργο. Τέταρτον την εκπαιδευτική του δραστηριότητα, η οποία είναι μέσα στα πλαίσια της ιεραποστολής και του χριστιανικού έργου. Για όλους αυτούς τους λόγους καλώ όλους μας, αφού η Εκκλησία του Χριστού είναι μία και ο Χριστός δεν τεμαχίζεται σας παρακαλώ όπως όλοι εμείς και όλοι εκείνοι που γνωρίζουν να συμμετάσχουν σε αυτή τη στήριξη του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Είναι έργο θεάρεστο και ο Κύριος θα το καταγράψει στη μερίδα ενός εκάστου».
Στη συνέχεια εκλεκτοί πανεπιστημιακοί και άνθρωποι του πνεύματος ανέπτυξαν τα θέματα των εισηγήσεών τους όπως αυτά περιγράφονται στο αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου, μεταξύ αυτών ο Κοσμήτορας της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, κ. Στέφανος Ευθυμιάδης, ο Μητροπολίτης Βόστρων κ.κ. Τιμόθεος, Υπεύθυνος της ανασυγκρότησης της Εξαρχίας Κύπρου, ο Καθηγητής της Βυζαντινής, Μεταβυζαντινής Φιλολογίας και Παλαιογραφίας Πανεπιστημίου Αθηνών, Φώτιος Δημητρακόπουλος, ο Ερευνητής του Κέντρου Μελετών της Ιεράς Μονής Κύκκου, Κωστής Κοκκινόφτας, ο Καθηγητής της Ιερατικής Σχολής «Απόστολος Βαρνάβας», Αρχιμανδρίτης Κυπριανός Μηλιδώνης, το Μέλος της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Κύπρου και Συγγραφέας, Νικόλαος Ορφανίδης, η Διδάκτωρ Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών και Αναπληρώτρια Διαχειρίστρια της Μ.Κ.Ο. «Ρωμηοσύνη» Αικατερίνη Διαμαντοπούλου και ο Γενικός Διευθυντής των Ιστοχώρων του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων Δρ. Χρίστος Νικολάου.
Ο Καθηγητής της Βυζαντινής, Μεταβυζαντινής Φιλολογίας και Παλαιογραφίας Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Φώτιος Δημητρακόπουλος ανέπτυξε το θέμα «Ο Άγιος Νεόφυτος ο Έγκλειστος στην Αγία Γη» και ανέφερε περιληπτικά: «Ο Άγιος Νεόφυτος ο Έγκλειστος έζησε από το 1134 έως το 1215. Στα 18 του έγινε Μοναχός στη Μονή Χρυσοστόμου Κουτσοβέντη και επειδή ήταν αγράμματος, ο Ηγούμενος τον έβαλε να καλλιεργεί τη γη. Δύο χρόνια αργότερα έγινε Παρεκκλησιάρχης. Επειδή ζητούσε να γίνει ερημίτης σκέφτηκε να πάει στους Αγίους Τόπους, πιθανόν διότι δεν υπήρχε ερημιτικός βίος στην Κύπρο. Ο ίδιος λέει στη Τυπική Διαθήκη του ότι επισκέφθηκε την Τιβεριάδα, τα Μάγδαλα, το Θαβώρ, προσκύνησε τον Πανάγιο Τάφο, μετέβη στην έρημο του Σουκά, στο χείμαρρο του Αγίου Σάββα και του Χοζεβά, καθώς και στην περιοχή του Ιορδάνου ποταμού. Έμεινε έξι μήνες, αλλά επειδή δεν βρήκε το ποθούμενο, ήτοι να ακολουθήσει κάποιον ερημίτη, επέστρεψε στην Μονή του στην Κύπρο».
Ο Ερευνητής του Κέντρου Μελετών της Ιεράς Μονής Κύκκου, κ. Κωστής Κοκκινόφτας στο θέμα του «Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και Κύπρος» είπε μεταξύ άλλων: «Oι Άγιοι Tόποι κατέλαβαν από τους πρώτους αιώνες του Xριστιανισμού σπουδαιότατη θέση στη ζωή των Kυπρίων. Άλλωστε, η γεωγραφική εγγύτητα του νησιού στην Παλαιστίνη συνέτεινε ώστε η Kύπρος να αποτελέσει μία από τις πρώτες περιοχές, όπου οι Aπόστολοι δίδαξαν τον λόγο του Θεού. Έκτοτε οι σχέσεις της Kύπρου με την Eκκλησία των Iεροσολύμων αναπτύχθηκαν και καλλιεργήθηκαν σε μεγάλο βαθμό, ιδίως μετά την εύρεση του Tιμίου Σταυρού από την Aγία Eλένη, το 326 μ.X., και την ανάδειξη των Aγίων Tόπων, ως χώρων προσκυνηματικών και λατρευτικών για τους Xριστιανούς.Oι σχέσεις αυτές ενδυναμώθηκαν στα χρόνια της Tουρκοκρατίας, οπότε επικεντρώθηκαν σε τρεις κυρίως τομείς: στην ένταξη Kυπρίων στην αγιοταφική αδελφότητα, στη μετάβαση προσκυνητών στους Aγίους Tόπους και στην απόκτηση και διατήρηση μετοχίων του Πατριαρχείου στην Kύπρο».
Ακολούθως το Μέλος της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Κύπρου και Συγγραφέας, Νικόλαος Ορφανίδης στο θέμα του: «Κύπρος και Άγιοι Τόποι: Λογοτεχνικά και άλλα» ανέφερε χαρακτηριστικά: «Επιχειρώντας μια συνοπτική αναζήτηση της πρόσληψης των Αγίων Τόπων και της Παλαιστίνης γενικότερα από μέρους της λογοτεχνίας που γράφεται στην Κύπρο ή επιχειρώντας μια ανίχνευση ταξιδιωτικών, οδοιπορικών η άλλων κειμένων περί την Παλαιστίνην, όπως αυτά συναντώνται η συνάπτονται με την Κύπρο, διαπιστώνουμε έκπληκτοι, πως στον τόπο της λογοτεχνίας τα κείμενα των λογοτεχνών της Κύπρου για τους Αγίους Τόπους και την Παλαιστίνη έχουν μια ελάχιστη, περιορισμένη έκταση και αναφορά. Έτσι, ενώ έχουμε μια ολόκληρη λογοτεχνία του Αιγυπτιώτη Ελληνισμού, δεν ισχύει το ίδιο για τα Ιεροσόλυμα ή την Παλαιστίνη, γενικότερα. Οι λογοτέχνες της Κύπρου συνάπτονται άμεσα, είτε με τα κείμενά τους είτε με τις εκδοτικές η άλλες απόπειρές τους και αναφορές ή ακόμα με το λογοτεχνικό κλίμα, στο οποίο ωριμάζουν λογοτεχνικώς, κυρίως και αποκλειστικώς με την Αλεξάνδρεια, το Κάϊρο και την Αίγυπτου, παρά με την Παλαιστίνη η τα Ιεροσόλυμα. Και τούτο εξ αιτίας της ακμάζουσας Ελληνικής παροικίας της Αιγύπτου».
Στη συνέχεια η Διδάκτωρ Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών, και Αναπληρώτρια Διαχειρίστρια της Μ.Κ.Ο. «Ρωμηοσύνη», κ. Αικατερίνη Διαμαντοπούλου στο θέμα της «Άγιοι Τόποι και Κύπρος στα αφιερώματα του Γ. Σεφέρη» είπε μεταξύ άλλων: «Στα Ημερολογιακά αφιερώματα του μεγάλου νομπελίστα ποιητή Γιώργου Σεφέρη καταδεικνύεται η πνευματική και πολιτισμική διασύνδεση Κύπρου και Αγίας Γης. Ο στοχαστής από το πρώτο του ταξίδι στο νησί της Κύπρου και μέχρι το θάνατό του το 1971 ήταν συνδεδεμένος στενά με τους ανθρώπους, τη γη και την υπόθεση του Κυπριακού ελληνισμού, ενώ το Κυπριακό του μυθιστόρημα με τίτλο «Βαρνάβας ο Καλοστέφανος», καθώς και η συλλογή του «Κύπρον ου μ’εθέσπισεν…» αποδεικνύουν τη διάρκεια και τη βαθύτητα της σχέσης του με την Κύπρο. Το 1942 επισκέπτεται για πρώτη φορά την Αγία Γη. Τα κοσμοσωτήρια γεγονότα, που έλαβαν χώρα στους Αγίους Τόπους, παραμένουν ανεξίτηλα στην ψυχή και τη σκέψη του. Οι περιγραφές των Παναγίων Προσκυνημάτων και των θεοβάδιστων τόπων που επισκέφθηκε στα μετέπειτα ταξίδια του στην Αγία Γη παρουσιάζονται με γλαφυρότητα στο έργο του».
Ακολούθως ο Γενικός Διευθυντής των Ιστοχώρων του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, Δρ. Χρίστος Θ. Νικολάου απηύθυνε χαιρετισμό σε όσους παρακολουθούσαν ζωντανά μέσω διαδικτύου ανά το παγκόσμιο, τηλεοπτικά μέσω της υπηρεσίας Live Streaming της Cytanet με την συνδρομή και χορηγία της Cyta και ραδιοφωνικά μέσω του Ραδιοφωνικού σταθμού της Ιεράς Μητροπόλεως Λεμεσού, ενώ απηύθυνε πρόταση τόσο προς το Μακαριώτατο Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλο Γ΄, όσο και προς τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομο Β΄, όπως διοργανωθεί μελλοντικά στην Κύπρο μείζονα συνέδριο που να αφορά στην παρουσία της Ορθοδόξου Εκκλησίας στο διαδίκτυο και τις ποιμαντικές προεκτάσεις της.
Επίσης ο Δρ. Νικολάου τόνισε την ιδιαίτερη σημασία που έχει ο επίσημος ιστοχώρος του Πατριαρχείου www.jerusalem-patriarchate.info , καθότι αποτελεί την επίσημη πηγή πληροφόρησης για τη δράση του στην Αγία Γη και κατέθεσε τους στόχους του Ιστοχώρου, ήτοι:
Α. την ενημέρωση των επισκεπτών για τα Πανάγια Προσκυνήματα, την ιστορία, την διοικητική οργάνωση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.
Β. τη διευκόλυνση της επικοινωνίας με τα στελέχη και τις υπηρεσίες του Πατριαρχείου μέσω της αναγραφής των τηλεφώνων, ταχυδρομικών και ηλεκτρονικών διευθύνσεων.
Γ. τη διανομή ψηφιακού υλικού όπως π.χ. το Αγιοταφίτικο ημερολόγιο το οποίο μπορεί να κατεβάσει ο επισκέπτης στον υπολογιστή του εντελώς δωρεάν.
Επιπλέον παρουσίασε την Πύλη Ειδησεογραφίας του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων www.jp-newsgate.net , στην οποία αναρτώνται κάθε είδους ειδήσεις και ανακοινώσεις εκ του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η παρουσίαση από το Δρ. Νικολάου του ιστοχώρου της Μ.Κ.Ο. «Ρωμηοσύνη» www.romiosini.org.gr , και συγκεκριμένα του τομέα των τρισδιάστατων πανοραμάτων των Παναγίων Προσκηνυμάτων ξεναγώντας τους συνέδρους στα Προσκυνήματα, που έχουν ήδη αναρτηθεί στον Ιστοχώρο.
Τέλος παρουσίασε την Πύλη Εκκλησιαστικής Επικαιρότητας Κύπρου www.nisosagion.com , ένα ερασιτεχνικό έργο που λειτουργεί με την συνδρομή των στελεχών της Κυπριακής εταιρίας πληροφορικής Istognosis LTD.
Ιδιαίτερο ενθουσιασμό προκάλεσε η εκ μέρους του Δρ. Νικολάου δημοσιοποίηση των νέων μεγάλων εγχειρημάτων της Μ.Κ.Ο. «Ρωμηοσύνη», ήτοι του δικτυακού Ραδιοφώνου «Ρωμηοσύνη» και της δικτυακής τηλεόρασης «Ρωμηοσύνη», τα οποία έχουν προσφάτως εγκριθεί εκ μέρους της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων και θα υλοποιηθούν με χρηματοδότηση εκ μέρους του κ. Πέτρου Κυριακίδη ο οποίος ως γνωστόν καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των τρεχουσών λειτουργικών εξόδων της Μ.Κ.Ο. «Ρωμηοσύνη» από της ιδρύσεώς της. Επίσης καλύπτει το σύνολο των δαπανών που αφορούν στις δραστηριότητες αυτής. Την Γενική Διεύθυνση οικοδόμησης και λειτουργίας των δύο νέων εγχειρημάτων θα παράσχουν αμισθί ο Δρ. Χρίστος Νικολάου και η Δρ. Αικατερίνη Διαμαντοπούλου, ενώ ως υπεύθυνη προγράμματος και των δύο εγχειρημάτων έχει ορισθεί η Δρ. Αικατερίνη Διαμαντοπούλου, η οποία έχει ήδη την ευθύνη του υλικού των επισήμων ιστοχώρων του Πατριαρχείου παράλληλα με τα καθήκοντά της ως Αναπληρώτρια Διαχειρίστρια της Μ.Κ.Ο. «Ρωμηοσύνη». Επίσης ευχαρίστησε θερμά το Μακαριώτατο Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλο Γ΄, ο οποίος από της αναλήψεως των καθηκόντων του διέβλεψε την δυναμική του διαδικτύου και παρέχει απεριόριστη στήριξη στο έργο της δημιουργίας και υποστήριξης των Ιστοχώρων του Πατριαρχείου και των νέων αυτών εγχειρημάτων.
Το κοινό είχε τη δυνατότητα να παρακολουθήσει την προβολή ντοκιμαντέρ σχετικού με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και τα Πανάγια Προσκυνήματα, το οποίο επιμελήθηκε και παρουσίασε ο κ. Λουκάς Παναγιώτου, Γενικός Διευθυντής του Ραδιοφωνικού Σταθμού «Ο Λόγος» της Εκκλησίας της Κύπρου.
Κατά τη λήξη του συνεδρίου χορηγήθηκε πιστοποιητικό παρακολούθησης στους συμμετέχοντες και διανεμήθηκε ως Ευλογία εκ μέρους του Μακαριωτάτου το διπλό CD με τα «Εγκώμια εις την Κοίμησιν της Υπεραγίας Θεοτόκου». Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με τον ευχαριστήριο χαιρετισμό του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου Γ΄.
Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων με την ευγενή χορηγία του Εκδοτικού Οργανισμού Π. Κυριακίδη, του Ξενοδοχείου Azia Resort και της Cyta.
Το Συνέδριο αναμεταδόθηκε ζωντανά ραδιοφωνικά μέσω διαδικτύου με τη χορηγία του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Ιεράς Μητροπόλεως Λεμεσού και τηλεοπτικά με τη χορηγία της Cyta μέσω της υπηρεσίας Live Streaming της Cytanet.
Εκ της Γραμματείας της Μ.Κ.Ο. «Ρωμηοσύνη»